Korekcja wad postawy
Cele korekcji wad postawy:
- Skorygowanie istniejących zaburzeń statyki ciała i doprowadzenie do stanu prawidłowego w miarę możliwości
- Doprowadzenie sprawności fizycznej dziecka do stanu jak najbardziej prawidłowego
- Doprowadzenie do zintegrowania systemów sensorycznych
- Przyswajanie zdrowych zasad postępowania - 24-godzinny system przeciwdziałania wadom postawy
- Oddziaływanie na sferę emocjonalną
Stosowane metody (w zależności od rodzaju zadań):
- Zabawowo – naśladowcza (także metoda Veroniki Sherborne)
- bezpośredniej celowości ruchu
- naśladowcza ścisła
- Integracja Sensoryczna
- Programy Aktywności i Świadomości Ciała Knillów
- Masaż Shantala, masaż dłoni
- Relaksacja
Formy pracy:
- Frontalna
- Indywidualna
- Sytuacyjno - obwodowa
Zadania zajęć korekcji wad postawy:
- nauka przybierania pozycji wyjściowych
- kształtowanie wyczucia prawidłowej postawy ciała w różnych pozycjach i sytuacjach
- nauka prawidłowego i pogłębionego oddechu
- nauka ćwiczeń funkcjonalnych, rozluźniających oraz zestawów domowych
Stosowane ćwiczenia:
- Wzmacniające określone grupy mięśniowe
- Zwiększające ruchomość w stawach
- Wzmacniające ruchomość w stawach
- Rozciągające mięśnie skrócone
- Oddechowe i zwiększające pojemność klatki piersiowej
- Wydłużające kręgosłup
- Symetryczne
- Bierne i czynne
- Oporowane i stosowane
- Dynamiczne i statyczne
- Lekki bieg
- W pozycji czworacznej
- Z użyciem przyborów ( piłki , obręcze , kółka , woreczki , skakanki , hantle , …)
- Na przyrządach ( drabinki , ławeczki , materace , rower treningowy )
- Ogólnorozwojowe
- Równoważne i rozwijające orientację w przestrzeni
- Poprawiające znajomość schematu ciała
- Relaksacyjne
- Kształcące poczucie prawidłowej postawy ciała
- Ćwiczenia metodą Knilla
- Elementy masażu leczniczego
- Integrujące bazowe systemy sensoryczne